Tűzvédelmi bírság

Szankció kiszabására irányuló eljárás

1.         Ha a tűzvédelmi hatóság hatósági ellenőrzése során jogsértést tapasztal, 8 napon belül megindítja az elsőfokú hatósági eljárást, mely során szankciót alkalmaz és jogszabályban meghatározott esetekben megteszi a szükséges intézkedést.

2.         Alkalmazható szankciók:

a)    figyelmeztetés a szabálytalanság megszüntetésére történő kötelezéssel,

b)     közigazgatási bírság (pl.: tűzvédelmi bírság, szolgáltatásfelügyeleti bírság, fogyasztóvédelmi bírság),

c)    elkobzás,

d)    tevékenység végzésétől történő eltiltás.

3.         Jogszabályban meghatározott egyéb szankciók, intézkedések:

a)    üzemeltetés, tevékenység megtiltása,

b)    a munkakörével kapcsolatos tűzvédelmi előírásokat, vagy a tűzjelzésre vagy tűzoltásra szolgáló eszközök, felszerelések használatát nem ismerő munkavállaló ott folytatott tevékenység végzésétől történő eltiltása,

c)    szabadtéri rendezvény megtartásának megtiltása,

d)    tűzvédelmi szakvizsgával összefüggő oktatás megtiltása,

e)    a tűzvédelmi szakvizsga megtartásának megtiltása,

f)    tűzvédelmi szakvizsga-bizonyítvány érvénytelenítése,

g)    bejelentésköteles tűzvédelmi szolgáltató tevékenység végzésétől történő eltiltása,

h)    tűzvédelmi szakértő tevékenység végzésétől történő eltiltása,

i)     kéményseprő-ipari szolgáltató tevékenység gyakorlásától történő eltiltása,

j)     égéstermék-elvezető üzemetetésének megtiltása.

4.         A hatósági ellenőrzést követően az elsőfokú eljárás megindításáról a tűzvédelmi hatóság értesíti az ügyfelet, kivéve, ha 8 napon belül meghozza döntését.

5.         Ha a szankció alkalmazásához, intézkedés meghozatalához minden szükséges adat, irat, nyilatkozat rendelkezésre áll, az érdemi döntést a hatósági ellenőrzést követő nyolc napon belül meg kell hozni.

6.         Figyelmeztetés szankciót kell alkalmazni, ha közigazgatási szabályszegés elkövetése miatt más szankció nem alkalmazható, vagy ha a közigazgatási szabályszegés az elkövetés körülményeire tekintettel csekély súlyú és a figyelmeztetéstől kellő visszatartó hatás várható. A figyelmeztetést tartalmazó határozatban fel kell hívni az ügyfél figyelmét a jogszabálysértésre, és megfelelő határidő megállapításával, valamint a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetéssel kötelezni kell annak megszüntetésére.

7.         Tűzvédelmi bírságot kell kiszabni, ha a figyelmeztetést tartalmazó felhívásban meghatározott határidő eredménytelenül telt el, vagy annak alkalmazása kizárt.

8.         Kizárt a figyelmeztetést tartalmazó felhívás alkalmazása, ha törvény vagy eredeti jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet úgy rendelkezik.

9.         Közigazgatási bírságot szab ki a közigazgatási hatósági eljárás során a hatóság, ha törvény vagy törvény felhatalmazása alapján önkormányzati rendelet bírság kiszabását teszi lehetővé,

a)    a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába a hatósági eljárás megindításának napját megelőző egy éven belül az ügyfél vonatkozásában közigazgatási szankciót megállapító döntést jegyeztek be és

b)    a hatóság nem figyelmeztetés alkalmazásáról dönt.

10.       A hatóság a figyelmeztetés szankció alkalmazása feltételeinek teljesülése esetén is közigazgatási bírság szankciót alkalmaz, ha

a)    a jogsértés emberi életet, testi épséget vagy egészséget sért vagy veszélyeztet, vagy annak következményeképpen környezetkárosodás, környezetszennyezés vagy környezetveszélyeztetés következett be,

b)    kiskorú személyek védelmét célzó jogszabályi rendelkezés megsértésére került sor,

c)    a jogsértésre - kora, anyagi és szociális helyzete, fogyatékossága, egészségi állapota, megváltozott munkaképessége, cselekvőképességének korlátozása miatt - különösen kiszolgáltatott személlyel szemben került sor, vagy

d)    törvény vagy eredeti jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet meghatározott ügyek vonatkozásában a figyelmeztetés alkalmazásának kizárásáról rendelkezik. (a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény)

11.       A tűzvédelmi bírság kiszabására irányuló eljárás a tűzvédelmi hatóság jogsértésről való tudomásszerzésétől számított 6 hónapon belül, de legkésőbb a jogsértés elkövetését követő 3 éven belül indítható meg.

12.       Közigazgatási bírság kiszabása esetén a hatóság - törvényben, kormányrendeletben vagy önkormányzati rendeletben meghatározott további szempontok mellett - az eset összes lényeges körülményét, különösen az alábbiakat mérlegelve dönt a bírság összegéről:

a)    a jogsértéssel okozott hátrányt, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,

b)    a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát,

c)    a jogsértéssel érintettek körének nagyságát,

d)    a jogsértő állapot időtartamát,

e)    a jogsértő magatartás ismétlődéséte és gyakoriságát,

f)    a jogsértést elkövető segítő, együttműködő magatartását,

g)    a jogsértést elkövető gazdasági súlyát.

13.       A tűzvédelmi bírság a helyszínen is kiszabható, ha az ügyfél a jogsértést teljes mértékben elismeri. A helyszíni bírság kiszabását megelőzően az ügyfelet tájékoztatni kell, hogy a jogsértés teljes mértékben való elismerésével lemond a helyszíni bírsággal szemben őt megillető jogorvoslati jogról, a hatóság által megállapított bizonyítékokról, és a helyszíni bírság meg nem fizetése esetén a végrehajtás megindításáról. A helyszíni bírság kiszabásáról szóló döntést jegyzőkönyvbe kell foglalni, melynek indokolásában elegendő az ügyfélnek a jogsértés elismeréséről szóló írásbeli nyilatkozatát rögzíteni az ügyfél aláírásával együtt. Törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában a kiszabott helyszíni bírság összege nem lehet magasabb, mint az ugyanezen tényállás mellett megállapítható közigazgatási bírság legmagasabb összegének negyede. Önkormányzati rendelet alapján kiszabható helyszíni bírság felső határa természetes személyek esetén ötvenezer forint, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetén ötszázezer forint lehet.

14.       Ha tűzvédelmi hatóság megállapítja, hogy az ügyfél a tűzvédelmi bírság befizetési kötelezettségének határidőben nem tett eleget, elrendeli a határozat végrehajtását és megkeresi az állami adóhatóságot (NAV) a végrehajtás foganatosítására.

15.       Ha a tűzvédelmi hatóság hivatalbóli eljárásában az ügyintézési határidő kétszeresét túllépi, a jogszabálysértést elkövető ügyféllel szemben tűzvédelmi bírság nem szabható ki, figyelmeztetés és intézkedés nem alkalmazható, a hatóság kizárólag a jogsértés tényét állapíthatja meg és kötelezheti az ügyfelet a szabálytalanság megszüntetésére.

16.       Ha a tűzvédelmi hatóság a hivatalbóli eljárásában (ide nem értve a hatósági ellenőrzést) nem állapított meg jogsértést, vagy a tényállás nem volt tisztázható, és további eljárási cselekménytől sem várható eredmény, a tűzvédelmi hatóság ezt határozatban állapítja meg.

17.       A kiszabott közigazgatási bírság összege nem lehet alacsonyabb, mint az adók módjára történő végrehajtás szabályai szerinti legkisebb behajtható összeg.

18.       A hatóság a véglegessé döntését rögzíti a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásában (KSZNY). 

 

A

B

C

 

1.

A tűzvédelmi szabályszegés megnevezése

A tűzvédelmi bírság legkisebb mértéke 
(Ft)

A tűzvédelmi bírság legnagyobb mértéke
(Ft)

2.

tűzvédelmi szabály megszegése, ha az tüzet vagy robbanást idézett elő

10 000

1 000 000

3.

tűzvédelmi szabály megszegése, ha az tüzet vagy robbanást idézett elő, és az oltási tevékenységben a tűzoltóság beavatkozása is szükséges

20 000

3 000 000

4.

tűzvédelmi szabály megszegése, ha azzal közvetlen tűz- vagy robbanásveszélyt idéztek elő

20 000

1 000 000

5.

kiürítésre szolgáló nyílászáró lezárása, üzemszerű zárva tartása a nyílászáró vészeseti nyithatóságának biztosítása nélkül, ha a nyílászáró tömegtartózkodásra szolgáló helyiségben tartózkodók kiürítésére szolgál

40 000

1 500 000

6.

kiürítésre szolgáló nyílászáró lezárása, üzemszerű zárva tartása a nyílászáró vészeseti nyithatóságának biztosítása nélkül, az 5. sortól eltérő egyéb esetben

30 000

1 200 000

7.

épületek menekülési útvonalain és azokkal egy légteret alkotó helyiségrészben szabálytalan tárolás, a rendeltetéssel nem összefüggő elektromos berendezés felügyelet nélküli üzemeltetése, továbbá a menekülési útvonalnak, kiürítésre szolgáló nyílászáró nyílásának a kiürítéshez szükséges átbocsátóképesség mértékén túli leszűkítése, ha a menekülési útvonal, a nyílászáró tömegtartózkodásra szolgáló helyiségben tartózkodók kiürítésére szolgál

30 000

1 000 000

8.

épületek menekülési útvonalain és azokkal egy légteret alkotó helyiségrészben szabálytalan tárolás, a rendeltetéssel nem összefüggő elektromos berendezés felügyelet nélküli üzemeltetése, továbbá a menekülési útvonalnak, kiürítésre szolgáló nyílászáró nyílásának a kiürítéshez szükséges átbocsátóképesség mértékén túli leszűkítése a 7. sortól eltérő egyéb esetben

20 000

800 000

9.

az épületek menekülési útvonalain éghető anyagú installációk, dekorációk, szőnyegek, falikárpitok és egyéb, nem tárolásra szolgáló, valamint a helyiség rendeltetésével összefüggő tárgyak az elhelyezéssel érintett fal vagy a padló felületének 15%-ánál nagyobb mértékű részét borító elhelyezése (a beépített építési termékek és a biztonsági jelek kivételével)

20 000

500 000

10.

a kiürítési számítással vagy azzal egyenértékű módon igazolt vagy igazolható létszám túllépése

30 000

3 000 000

11.

jogszabály vagy hatóság által előírt tűz- vagy füstgátló műszaki megoldás megszüntetése, eltávolítása, működésének akadályoztatása

30 000

200 000

12.

a létesítési eljárás során jóváhagyott tűzoltási felvonulási út, terület maradéktalanul nem biztosított

30 000

1 000 000

13.

szükséges oltóvíz-intenzitás, kifolyási nyomás hiánya, oltóvízkivétel vagy oltóvíz-felhasználás akadályozása

30 000

1 000 000

14.

a tűzoltóság beavatkozásának akadályozása

20 000

2 000 000

15.

a létesítményi, továbbá az önkormányzati tűzoltóságra vonatkozó jogszabályban vagy hatósági határozatban rögzített, a létszámra, felszerelésre, illetve a képzésre vonatkozó előírások megszegése

50 000

2 000 000

16.

tűzoltókészülék készenlétben tartásának hiánya (a veszélyes árut szállító járművek kivételével)

20 000

50 000

17.

tűzoltókészülék karbantartásának hiánya (a veszélyes árut szállító járművek kivételével) alapkarbantartás elmulasztása esetén

10 000

20 000

18.

tűzoltókészülék karbantartásának hiánya (a veszélyes árut szállító járművek kivételével) közép- vagy teljes körű karbantartás elmulasztása esetén

20 000

30 000

19.

a jogszabály vagy hatóság által előírt beépített tűzjelző vagy tűzoltó berendezés készenlétben tartásának, üzemeltetésének, karbantartásának, felülvizsgálatának hiánya, működésének akadályozása, ha a védett tér legfeljebb 100 m2 alapterületű

50 000

400 000

20.

a jogszabály vagy hatóság által előírt beépített tűzjelző vagy tűzoltó berendezés készenlétben tartásának, üzemeltetésének, karbantartásának, felülvizsgálatának hiánya, működésének akadályozása, ha a védett tér 101–500 m2 alapterületű

100 000

1 000 000

21.

a jogszabály vagy hatóság által előírt beépített tűzjelző vagy tűzoltó berendezés készenlétben tartásának, üzemeltetésének, karbantartásának, felülvizsgálatának hiánya, működésének akadályozása, ha a védett tér 500 m2 feletti alapterületű

200 000

2 000 000

22.

tűzjelző vagy tűzoltó berendezés központjának jogszabály vagy hatóság által előírt állandó felügyeletének, tűzátjelzés hiánya

100 000

1 500 000

23.

jogszabály vagy hatóság által előírt beépített tűzjelző vagy tűzoltó eszköz, felszerelés, készülék, berendezés hibái igazolt megszüntetésének, vagy a megszüntetésre tett intézkedés kezdeményezésének hiánya, ha a hiba észlelése óta több mint 8 nap eltelt

50 000

1 000 000

24.

jogszabály vagy hatóság által előírt, az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló miniszteri rendeletben meghatározott érintett műszaki megoldás létesítésének, készenlétben tartásának, üzemeltetésének, karbantartásának, ellenőrzésének, felülvizsgálatának, nyomáspróbájának, a feltárt hibák igazolt javításának hiánya, működésének akadályozása, ha az nem tartozik más tűzvédelmi bírságtétel alá

30 000

1 000 000

25.

jogszabály vagy hatóság által előírt oltóanyag beszerzésének, készenlétben tartásának elmulasztása

30 000

1 000 000

26.

tűzvédelmi szakvizsgára kötelezett tevékenység érvényes tűzvédelmi szakvizsga nélküli végzése, közvetlen irányítása

50 000

500 000

27.

hatósági eltiltás ellenére végzett tűzvédelmi szakvizsga oktatásszervezői tevékenység, illetve tűzvédelmi szakvizsgabizottságban tagként, elnökként való közreműködés

50 000

500 000

28.

tűzvédelmi szakvizsgára kötelezett tevékenység műszaki követelménytől eltérő végzése (természetes személy vagy gazdasági társaság)

50 000

1 000 000

29.

tűzvédelmi dokumentáció jogosultság nélküli készítése

50 000

1 000 000

30.

a felelős tervező, a tűzvédelmi szakértő vagy a tűzvédelmi tervező nem a vonatkozó jogszabályoknak, hatósági előírásoknak megfelelően tervezte meg az építményt

30 000

1 000 000

31.

a kivitelező vagy a felelős műszaki vezető valótlan nyilatkozatot adott a tűzvédelmi dokumentáció készítése során

30 000

1 000 000

32.

a munkáltató az új munkavállalók tűzvédelmi oktatásáról, illetve a tűzvédelmi szabályzat készítésére kötelezett a tűzvédelmi szabályzat megismertetéséről a munkába lépéskor – igazolt módon – nem gondoskodott, és a munkavállaló belépése óta több mint 15 nap eltelt

30 000

1 500 000

33.

a munkáltató a munkavállalók ismétlődő vagy a tűzvédelmi hatóság által előírt soron kívüli tűzvédelmi oktatásáról, illetve a tűzvédelmi szabályzat megismertetéséről a jogszabályban vagy a tűzvédelmi szabályzatában, a soron kívüli oktatást előíró határozatban rögzített határidőre – igazolt módon – nem gondoskodott, és a határidő lejárta óta több mint 15 nap eltelt

30 000

1 000 000

34.

az üzemeltető – aláírt megállapodással, megbízással dokumentálva – megfelelő szervezettel, illetve tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személlyel vagy szolgáltatás igénybevételével nem gondoskodik a tűzvédelemről ott, ahol ezt jogszabály előírja

50 000

500 000

35.

a jogszabály alapján kötelezettek a jogszabály által előírt tűzvédelmi szabályzatot nem készítik, készíttetik el

50 000

250 000

36.

a jogszabályban kötelezettek tűzvédelmi szabályzatából a jogszabályban előírt kötelező tartalmi elem hiányzik, vagy az a tűzvédelmi helyzetre kiható változást nem tartalmazza

50 000

200 000

37.

az építményben, építményrészben raktározott, tárolt anyag, termék mennyisége meghaladja az építmény létesítésekor, átalakításakor hatályban lévő jogszabály szerinti tűzterhelési értékeket, és a megnövelt tűzterheléshez kapcsolódó, a jogszabály által előírt követelményeket nem érvényesítették

30 000

2 000 000

38.

a kötelező időszakos villamos- vagy villámvédelmi felülvizsgálati minősítő iratban feltárt – tűzveszélyes vagy soron kívüli, javítandó jelzéssel ellátott – hibák igazolt megszüntetésének hiánya

40 000

300 000

39.

az erdőgazdálkodó a jogszabály által előírt erdő-tűzvédelmi tervet vagy egyszerűsített erdő-tűzvédelmi tervet nem készíti, készítteti el

50 000

200 000

40.

a településen vagy a létesítményben a tűzoltást befolyásoló változások bejelentésének elmulasztása az állandó készenléti jellegű szolgálatot ellátó hivatásos tűzoltóság vagy önkormányzati tűzoltóság, illetve az érintett létesítményi tűzoltóság felé

30 000

1 000 000

41.

a tűzvédelmi szolgáltatási tevékenységet a szolgáltató nem az adott jogszabályi előírásoknak megfelelően végezte

50 000

1 000 000

42.

a tűzoltótechnikai termék, építési termék tűzvédelmi célú ellenőrzésének, felülvizsgálatának, karbantartásának, javításának a műszaki előírásokban, vagy a tűzvédelmi hatósági engedélyben foglaltaktól eltérő módon történő végzése, vagy ezen tevékenység során a termék működőképességének veszélyeztetése, ha az nem tartozik más tűzvédelmi bírságtétel alá

50 000

1 000 000

43.

a jogszabály által forgalmazási engedélyhez kötött tűzoltótechnikai termék forgalmazásához nem kérték meg a hatóság engedélyét

200 000

3 000 000

44.

a tűzvédelmi jogszabályban vagy a tűzvédelmi szabályzatokban foglalt egyéb előírások megszegése, ha az nem tartozik más tűzvédelmi bírságtétel alá

20 000

60 000

45.

a pirotechnikai termékek előállítására, forgalmazására, tárolására, szállítására, felhasználására, megsemmisítésére, birtoklására vonatkozó tűzvédelemmel összefüggő előírások megszegése

20 000

1 000 000

46.

az építményszerkezetek tűzvédelmi tulajdonságait igazoló tűzvédelmi szakértői nyilatkozatnak a tűzvédelmi hatósághoz történő megküldésének elmulasztása

30 000

100 000

47.

ha a tűzvédelmi szakértő az építményszerkezetek tűzvédelmi tulajdonságairól valótlan nyilatkozatot tesz

50 000

1 000 000

48.

szabadtéri égetés során az alkalomszerű tűzveszélyes tevékenységre és az irányított égetésre vonatkozó tűzvédelmi előírások be nem tartása

20 000

400 000

49.

eltérés a nemzeti szabványok tűzvédelmi előírásaitól és a tűzvédelmi műszaki irányelvek rendelkezéseitől a tűzvédelmi hatóság jóváhagyása nélkül

50 000

1 000 000

50.

eltérés a tűzvédelmi hatóság által jóváhagyott eltérő műszaki megoldástól, kivéve, ha a jogszabályban, nemzeti szabványban vagy tűzvédelmi műszaki irányelvben foglalt műszaki megoldást alkalmazzák

50 000

1 000 000

A tűzvédelmi hatóság a lenti táblázatban megjelölt szabálytalanság esetén az ott rögzített mértékben tűzvédelmi bírságot szabhat ki. A táblázatban zölddel kiemelt sorokban rögzített szabálytalanságok esetén a tűzvédelmi bírság kiszabása kötelező.
Ha a lenti táblázatban rögzített szabálytalanság ismételten fordul elő, a tűzvédelmi bírságot ki kell szabni. Több szabálytalanság együttes fennállása esetén a bírság mértéke az egyes szabálytalanságokért kiszabható bírságok összege, de legfeljebb 10 000 000 forint.
A tűzvédelmi bírság kiszabására első fokon – az 1. melléklet 37–39. sorában rögzített eseteket kivéve – a szabálytalanságot észlelő tűzvédelmi hatóság jogosult abban az esetben, ha az észlelt szabálytalanság a hatóság adott eljárásához közvetlenül kapcsolódik, vagy a szabálytalanság helyszínének tűzvédelmi hatósági ellenőrzésére hatáskörrel és illetékességgel rendelkezik.
Az 1. melléklet 37–39. sorában rögzített esetekben a BM OKF jogosult a bírság kiszabására.
A tűzvédelmi bírság megfizetése nem mentesít a büntetőjogi, illetve a polgári jogi felelősség, valamint a tűzvédelmi bírság kiszabására okot adó szabálytalanság megszüntetésének kötelezettsége alól.
A tűzvédelmi bírság ugyanazon tényállás mellett – az azonnal megszüntethető szabálytalanságok kivételével – a tűzvédelmi bírságot kiszabó jogerős határozat közlését követő két hónap elteltével szabható ki ismételten.
A tűzvédelmi bírság kiszabására irányuló eljárás a hatóságnak a jogsértésről való tudomásszerzésétől számított három hónapon belül, de legkésőbb a jogsértés bekövetkezését követő egy éven belül indítható meg. Ha a jogsértő magatartás folyamatos, a határidő a magatartás abbahagyásakor kezdődik. Ha a jogsértő magatartás azzal valósul meg, hogy valamely helyzetet vagy állapotot nem szüntetnek meg, a határidő mindaddig nem kezdődik el, amíg ez a helyzet vagy állapot fennáll.

Széchenyi 2020 Kohéziós Alap