Gépkocsink felkészítése a télre 2


 

 ... van sok apróság, amit érdemes lehet megcsinálnunk, hogy kíméljük járművünket a zord időjárástól, illetve kényelmesebbé tegyük a téli utazásokat. 

 


I. Az üzem- és menetbiztonságot befolyásoló felkészítés:

fordítsanak kiemelt figyelmet az indító akkumulátorok és elektrolit szintjük megfelelősségének ellenőrzésére.  

Az akkumulátor sem szereti a hideget – a gyenge akksi télen bizony hajlamos megadni magát, érdemes ezért azt is ellenőriztetni. A mai modern akkumulátorok egy kis varázsszemmel jelzik, hogy milyen állapotban vannak. A szervizekben lehetőség van mind az akkumulátor, mind a jármű elektromos rendszerének közelítő mérésére (indítómotor áramfelvétele, az autó üres fogyasztása, töltőfeszültség), amiből meg lehet állapítani, hogy az elektromos hálózat részei, és ezek tagjaként az akkumulátor milyen állapotban van.


Amit érdemes megtenni ápolás gyanánt, az a következő: 

- a nedves szennyeződéstől kóboráram keletkezik, ami az akksit gyengíti, tehát nem árt a tisztogatás – ez vonatkozik továbbá a pólusokra és a sarukra, sőt, a testcsatlakozóra is.

- Ha csúszik az ékszíj, a generátor nem kap elég áramot, ami szintén okozhatja az akkumulátor töltésének hiányát.

- Hagyományos akksiknál ellenőrizhetjük a desztillált víz mennyiségét – vigyázat, savval dolgozunk!

Ha télen a vizsgálat ellenére mégis megmakacsolja magát az autó és hallhatóan lassabban forog az önindító illetve a motor is, akkor az akku, a vezetékrendszer, vagy az önindító hibájára gyanakodhatunk.

Először is szereljük le, majd tisztítsuk meg az akku kúpjait és a vezetékek csatlakozóit, illetve hagyományos akkumulátoroknál ellenőrizzük az elektrolit szintjét, szükség esetén pótoljuk a hiányzó desztillált vizet.

Egyébként lehet kapni olyan feltépőzározható, alumínium hőtükörrel ellátott műanyag lapot, mely télen lassítja az üzemmeleg akkumulátor lehűlését, ezáltal az autót újraindítva több „energia” áll rendelkezésünkre, ugyanis a hideg akkumulátor nem tudja teljes teljesítményét leadni.

-  A hűtő folyadék szintjének és dermedéspontjának ellenőrzése és beállítása mellett (legalább -15 Celsius fok);

A normális szervizekben feltüntetik a tartályon is, hogy meddig állja a hideget a nedű, amit a tartályba töltöttek, illetve mi is meggyőződhetünk róla egy egyszerű, autósboltokban kapható kézi műszerrel.

-  Az ablakmosó tartályokat feltöltése téli szélvédőtisztító folyadékkal;

Amennyiben ezt elmulasztjuk az ablakmosó szivattyú szétfagyhat 

Ellenőriztessék le az ablaktörlő lapátok állapotát, az ablaktörlő berendezés működőképességét;

A csere szükségességét könnyű eldönteni – ha törlés után csíkot húz, darabosan jár, magyarul nem „törli” rendesen az ablakot és a szélvédőt, valamint a lapát tisztítása után is ugyanúgy nem dolgozik rendesen, akkor megérett a csere.

Legtöbbjüket pár mozdulat kicserélni – csak a rögzítési típust és a lapát hosszát kell megnéznünk, maga a csere művelete gyerekjáték és alig tart tovább pár percnél.

Télen parkoláskor érdemes az ablaktörlőlapátokat felhajtani – tudjuk, így nem fagy hozzá a szélvédőhöz és könnyebben le lehet kotorni a havat az ablakról; ám vigyázat, ez sok vandált arra ösztönöz, hogy megpróbálja.

Jó tanácsok:

  • a jeges szélvédőt, ha egy mód van rá, ne az ablaktörlőlapátokkal próbáljuk jégmentesíteni, mert a jég hamar tönkreteszi a lapátok gumiját. A jeget, havat puha kefével és vele párhuzamosan az ablak fűtésével, esetleg jégoldóval tudjuk kíméletesen eltávolítani.  
  • Léteznek olyan szórópisztolyos jégoldók, amiket ha előzetesen ráfújunk az ablakra, akkor a jég nem tud hozzáfagyni az ablaküveghez.
  • A jégkaparó is hatékony megoldás, viszont könnyen összekarcolhatja az üveget. Ha tél, akkor szélvédőmosóból is télit kell használni – ez evidens.

-  Ellenőriztessék le a gépjárművek fűtő és szellőző rendszerét, hibás működés esetén intézkedjenek a szükséges javítások elvégeztetésére;

Ne feledkezzünk meg róla, hogy a szélvédőnek van belseje is, ami szintén sokszor bosszant minket hidegben – ugyanis hajlamos párásodni. Ám a vegyipar erre is elő tud húzni egy újabb nyulat a kalapból, melynek neve páramentesítő spray – csak ráfújjuk belülről az üvegre, és kész.

Persze a klímás autókban a rendszer bekapcsolása szintén komoly segítséget jelent.

-  Folyamatos +7 Celsius fok alatti átlaghőmérséklet esetén, intézkedjenek a gépjárművek téli gumiköpennyel történő, lehetőség szerinti ellátására;

A nyári gumik anyaguk összetételénél fogva + 7 Celsius fok alatt már rugalmatlanokká válnak, így romlik a gumiabroncsok tapadása még száraz útviszonyok mellett is. A téli gumik lágyabbak, így alacsonyabb hőmérsékleten is megfelelő a tapadásuk.

Léteznek úgynevezett: „négy-évszakos” gumiabroncsok is, amik egyaránt használhatók télen és nyáron is, de ezekről tudni kell, hogy éppen univerzális használhatóságuk miatt sem nyáron, sem télen nem biztosítanak ideális tapadási viszonyokat.

A gumiabroncsok anyagán kívül fontos szerepe van a téli igénybevétel során a gumiabroncs profil-mélységének, vagyis a gumiabroncs állapotának. Kopott gumival ne induljunk neki a télnek.

Sokan nem tudják, mikor van szükség új abroncsok vásárlására, holott ezt nagyon is fontos fejben tartani. Hiszen a kopott, elöregedett gumi rendkívül balesetveszélyes – hívta fel a figyelmet Hilcz Szilvia, a kakasdi Hilcz és Fia Autókereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója. Majd hozzátette, a megfelelő tárolás esetén az abroncsok 4-5 évig használhatóak. A gumikon feltüntetett első két szám a gyártás hetét, míg a második kettő az évet jelöli. 

-  Intézkedjenek a készleten lévő hóláncok karbantartására, készítsék elő a kiadásukat;

Amennyiben hosszabb útra indulunk, vagy ismerős dombos terepre, mindenképpen célszerű betenni az autóba a hólánc készlete. Egyes országokba nem is engedik belépni a határőrizeti szervek enélkül az autóst.

-  Elméleti oktatás keretében készítsék fel a gépkocsivezetői állományt a téli igénybevétel sajátosságaira.

Nemcsak a járműnek, de a sofőrnek is „át kell állítania” a zord hónapokhoz a szürkeállományát.

Havas, latyakos, időnként jeges utakon csak nagyon óvatosan és ésszel közlekedjünk, hisz minden menetstabilizáló elektronika csak a fizika határain belül tudja kiküszöbölni a sofőr hibáit.

Ne feledjék: ilyenkor szinte mindig érvényes a mondás, hogy aki lassan jár, tovább ér

Mint minden, a síkos, csúszós útviszonyok közötti vezetés technikája is megtanulható.

Van néhány alapszabály amit feltétlenül be kell tartani a téli időszaki közlekedés során csúszós, havas, jeges úton.

Ilyenek, hogy:
  • Közlekedjünk lassan, a sietség szinte mindig balesethez vezet;
  • Tartsunk a szokásosnál nagyobb, biztonságos követési távolságot;
  • Kerüljük a hirtelen fékezést, vagy gyorsítást, mert az autó megcsúszik és ilyenkor irányíthatatlan;
  • A megállási, vagy irányváltási szándékunkat jó előre jelezzük a többi közlekedő számára, hiszen ők sem tudnak hirtelen irányt váltani, vagy megállni.

Ugye emlékszünk még, mikor nagypapáink nekiestek alvázvédővel páncélozni az autó alját – manapság ez már nagyon ósdinak tűnik, ám a mostani autókat is érdemes védeni a jeges, sós, vagy kalcium-kloridos latyaktól. Érdemes például levaxolni a fényezett elemeket. A vax, vagy más néven szilárd viasz ugyanis egész hosszan tartó védőbevonatot ad a karosszérián, ráadásul az eső/hó is könnyebben lefolyik róla. Léteznek olyan konzerváló viaszok, melyek szintén hatékonyan védik a korróziónak kitett részeket. Ezek a szerek egy áttetsző, a sónak és a víznek ellenálló, összefüggő viaszréteget képeznek - télen ideális védelmet biztosítanak az alufelniknek, de jó megoldás a használaton kívül lévő, szabad ég alatt parkoló autók számára is.

Persze a fényezett elemeken kívül vannak még műanyag és gumi felületek is, melyeknek szintén jól jön az ápolás. Jó tanács: kerüljük a szilikonos szereket, mert egy esetleges karosszériajavításnál nagyon nehéz eltávolítani a fényezett felületről a rászórt szilikont – a fényezők nagy mumusa a szilikon spray. Gumiápolásnál érdemes az ajtók belső gumiszigeteléseit is megkennünk, mert nagy hidegben hajlamosak összegyógyulni a kasznival, így ajtónyitáskor nem elképzelhetetlen, hogy a „nem nyílik, nem nyílik, juhé, végre kinyílt” öröm után meglepődve látjuk a leszakadt gumitömítést.

Apró technikai tanács az autóápoláshoz: minden ilyen terméket, legyen az polírpaszta, vax vagy bármely ápoló, csak tiszta és száraz autón használjunk, illetve a művelethez használt ruha/törlőkendő is legyen tiszta, lehetőleg puha. Jó hír viszont, hogy a kellékek dobozán részletes használati utasítás is van, így nem kell szakembereknek lennünk ahhoz, hogy helyesen végezzük az ápolást.

Az ajtónak még nincs vége, hiszen a zár is hajlamos befagyni nagy hidegben. De van erre is megoldás: zárolajozó-jégoldó aeroszol névre hallgat. Ezek amellett, hogy segítenek eltávolítani a jeget, még kenik is a zárat, ráadásul olyan a szórófejük, hogy könnyedén be tudunk fújni a kulcslyukon keresztül – csak arra kell figyelnünk, hogy ne a kocsiban tároljuk, hisz’ pont azért vannak, hogy az autóba jutást segítsék.

A következő alkatrész, amit érdemes ellenőriznünk, nem más, mint az ablaktörlőlapát. A cserét könnyen eldönthetjük – ha törlés után csíkot húz, darabosan jár, magyarul nem „törli” rendesen az ablakot és a szélvédőt, valamint a lapát tisztítása után is ugyanúgy nem dolgozik rendesen, akkor megérett a csere. Legtöbbjüket pár mozdulat kicserélni – csak a rögzítési típust és a lapát hosszát kell megnéznünk, maga a csere művelete gyerekjáték és alig tart tovább pár percnél.

Télen parkoláskor érdemes az ablaktörlőlapátokat felhajtani – tudjuk, így nem fagy hozzá a szélvédőhöz és könnyebben le lehet kotorni a havat az ablakról; ám vigyázat, ez sok vandált arra ösztönöz, hogy megpróbálja letörni – én például városban éppen ezért lehajtva hagyom. Jó tanács: a jeges szélvédőt, ha egy mód van rá, ne az ablaktörlőlapátokkal próbáljuk jégmentesíteni, mert a jég hamar tönkreteszi a lapátok gumiját.

Szóval szélvédő – a jeget, havat puha kefével és vele párhuzamosan az ablak fűtésével, esetleg jégoldóval tudjuk kíméletesen eltávolítani. Léteznek olyan szórópisztolyos jégoldók, amiket ha előzetesen ráfújunk az ablakra, akkor a jég nem tud hozzáfagyni az ablaküveghez. A jégkaparó is hatékony megoldás, viszont könnyen összekarcolhatja az üveget. Ha tél, akkor szélvédőmosóból is télit kell használni – ez evidens.

Igen, a szélvédőt kitárgyaltuk. Vagy mégsem? Hát persze, hogy nem, hiszen a szélvédőnek van belseje is, ami szintén sokszor bosszant minket hidegben – ugyanis hajlamos párásodni. Ám a vegyipar erre is elő tud húzni egy újabb nyulat a kalapból, melynek neve páramentesítő spray – csak ráfújjuk belülről az üvegre, és kész. Persze a klímás autókban a rendszer bekapcsolása szintén komoly segítséget jelent.

Ezek után érdemes ellenőriznünk a fagyálló hűtőfolyadékunk koncentrációját – normális szervizekben feltüntetik a tartályon is, hogy meddig állja a hideget a nedű, amit a tartályba töltöttek, illetve mi is meggyőződhetünk róla egy egyszerű, autósboltokban kapható kézi műszerrel. Esetleg tanulmányozhatjuk, hogy milyen motorolaj van az autóban, bár azzal nem szokott baj lenni, hiszen napjainkban már nem a téli-nyári, hanem az egészéves motorolajok a meghatározóak.

Léteznek gázolaj dermedéspont-csökkentők, melyek biztosítják a nem téli gázolajok felhasználhatóságát alacsony hőmérsékleten. Ahogy nevükből is következik, csökkentik a gázolaj dermedéspontját, hidegszűrhetőségi határhőmérsékletét, tehát javítják a folyási tulajdonságát. Bevallom őszintén, nekem még sosem volt szükségem ilyen folyadékra, de ki tudja, egyszer majd, ha megyek az Északi-sarkra...

A motor indításához árulnak motorindító szereket, melyeket a levegőszűrő szívócsonkjába kell fújni. Működési módjuk a következő: gyakorlatilag egy alacsony lobbanásponttal rendelkező, könnyen meggyulladó keveréket fecskendezünk a motorba, amelynek gyulladása elősegíti az erőforrás beindulását.

Van olyan változatuk, mely több méter hosszú szórócsővel kapható, így akár az utastérben ülve is vezérelhetjük a palackot. Ezek a termékek azért hasznosak, mert kímélik az önindítót, az akkumulátort és megakadályozzák a porlasztó jegesedését is – de gyakori használatuk nem javallott.

Ha már a motortérnél tartunk, az akkumulátor sem szereti a hideget – a gyenge akksi télen bizony hajlamos megadni magát, érdemes ezért azt is ellenőriztetni. A mai modern akkumulátorok egy kis varázsszemmel jelzik, hogy milyen állapotban vannak. A szervizekben lehetőség van mind az akkumulátor, mind a jármű elektromos rendszerének közelítő mérésére (indítómotor áramfelvétele, az autó üres fogyasztása, töltőfeszültség), amiből meg lehet állapítani, hogy az elektromos hálózat részei, és ezek tagjaként az akkumulátor milyen állapotban van. Amit érdemes megtenni ápolás gyanánt, az a következő: a nedves szennyeződéstől kóboráram keletkezik, ami az akksit gyengíti, tehát nem árt a tisztogatás – ez vonatkozik továbbá a pólusokra és a sarukra, sőt, a testcsatlakozóra is. Ha csúszik az ékszíj, a generátor nem kap elég áramot, ami szintén okozhatja az akkumulátor töltésének hiányát. Hagyományos akksiknál ellenőrizhetjük a desztillált víz mennyiségét – vigyázat, savval dolgozunk!

Ha télen a vizsgálat ellenére mégis megmakacsolja magát az autó és hallhatóan lassabban forog az önindító illetve a motor is, akkor az akku, a vezetékrendszer, vagy az önindító hibájára gyanakodhatunk. Először is szereljük le, majd tisztítsuk meg az akku kúpjait és a vezetékek csatlakozóit, illetve hagyományos akkumulátoroknál ellenőrizzük az elektrolit szintjét, szükség esetén pótoljuk a hiányzó desztillált vizet.

Egyébként lehet kapni olyan feltépőzározható, alumínium hőtükörrel ellátott műanyag lapot, mely télen lassítja az üzemmeleg akkumulátor lehűlését, ezáltal az autót újraindítva több „energia” áll rendelkezésünkre, ugyanis a hideg akkumulátor nem tudja teljes teljesítményét leadni.
 

Varázsol a varázsszem?

A varázsszem gyakorlatilag egy egyszerű savsűrűség-mérő eszköz. Ha a feltöltött akku savsűrűsége magasabb, akkor a varázsszemben lévő zöld golyó feljön a sav tetejére, emiatt lesz zöld a varázsszem. Ha az akku lemerül, azaz a savsűrűsége csökken, akkor zöld golyó lesüllyed,elektrolit távozik az akkuból, akkor a varázsszem az aljáról visszaverődő fény miatt fehér/sárga színű a mutató.









Vigyázat, a varázsszem csak az egyik cella savsűrűségét mutatja, vagyis ha a varázsszem zöld, attól még lehet a többi cella kapacitáshiányos vagy zárlatos. Kétgolyós kivitelnél zöld, ha minden rendben; sárga/sötét, ha az elektrolit szint és a töltöttség is kielégítő; piros, ha az elektrolit szint kielégítő, de a töltöttség alacsony; míg fehér, ha az elektrolit szint alacsony, tehát az akku valószínűleg tönkrement.

Továbbá vessünk egy pillantást a kerékjárati ívek műanyag burkolataira, illetve a műanyag sárfogók rögzítéseire – ezeket ugyanis a havas úton a kerekjárati ívben megragadó hó szereti meggyötörni.

 

Persze elhagyni télen legtöbbször mégiscsak a télikerék-szettet takaró dísztárcsát szoktuk. Biztos megoldást jelentenek a dísztárcsák rögzítésére a barkácsboltokban kapható kábelkötegelők. Azt, hogy mennyire esztétikusak és a kerék dinamikus kiegyensúlyozását mennyire rontják, azt mindenkinek saját magának kell mérlegelnie.

Ha a fentebb leírtakat mind megtesszük és minden olyan vegyszert beszerzünk, amikre nagy eséllyel szükségünk lehet, akkor már majdnem készen vagyunk. Már csak be kell raknunk a lehető legtöbb „hóval” kezdődő tárgyunkat a kocsiba: hólánc, hótálca, hólapát, hóember… ja, elnézést, a hóember marad a kertben.

Azért még mindig maradnak apróságok, amik nagyon öregurasnak tűnnek, de mégis nagyon hasznosak lehetnek. Tehát főleg hosszú utazásoknál érdemes bedobni a csomagtartóba valami meleg holmit, például takarót és néhány falatot, egy kis üdítőt, ami nagyon jól jöhet, ha a rossz idő, vagy járhatatlan utak miatt, esetleg baleset esetén sok időt kell egyhelyben várakoznunk. Persze a tele tankról se feledkezzünk el, hiszen ameddig van üzemanyag az autóban, addig van fűtés is, tudjuk büntetlenül hallgatni a hifit, égetni a lámpákat stb.

Ha ezt mind megtesszük, a téli autóápolás/felkészítés képzeletbeli listájára tehetünk egy nagy pipát, ám ne feledkezzünk el arról sem, hogy nemcsak a járműnek, de a sofőrnek is a zord hónapokhoz kell „állítania” szürkeállományát. Havas, latyakos, időnként jeges utakon csak nagyon óvatosan és ésszel közlekedjünk, hisz minden menetstabilizáló elektronika csak a fizika határain belül tudja kiküszöbölni a sofőr hibáit. Ne feledjék: ilyenkor szinte mindig érvényes a mondás, hogy aki lassan jár, tovább ér…
(forrás: Járai Tamás, www.autopult.hu)

Felhívjuk a veszélyes áruk szállításában érintett gazdasági szervezetek figyelmét a szállítójárműveik téli időjárásra való gondos felkészítésére, és a szállításra vonatkozó szabályok fokozott betartására. 
A fagyveszély miatt nagyobb figyelmet kell fordítani a veszélyes áruk szállítóinak a tartányok biztonsági szerelvényeinek (nyomásleeresztő szelep, stb.) fagymentesítésére, kiemelt feladatként jelentkezik a különböző tartányok, IBC-k ürítő és záró szerelvényeinek fokozott karbantartása a veszélyes anyagok esetleges kifolyásának megakadályozása érdekében. A műanyag hordók és IBC-k szállításra történő előkészítésénél fontos, hogy azok kizárólag a rakodás megkezdése előtt kerüljenek ki a temperált raktárokból, így megelőzhető, hogy a hideg sérülékennyé, törékennyé tegye azokat.